Jente på trampolineNår en arkitektur skal tegne et hus, lokale eller uteområde hvor barn skal være til stede er det viktig å ta hensyn til barna. Bådebarn, ungdom og voksne har krav på inspirerende fysiske omgivelser. 

-Det finnes ingen gode argumenter for at de minste skal stå bakerst i køen for å få innfridd sine krav – heller tvert imot, sier Hanne Wilhjelm ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Wilhjelm er opptatt av hvordan arkitektur kan være en pedagogisk ressurs og hun ga i 2013 ut boken Barnehagen- Hus og hage fra 1630 til 2010. Hun er tydelig på at det finnes et forhold mellom den pedagogikk som kan praktiseres og de fysiske forhold som arkitekten har lagt til rette. Hva er det viktig å tenke på?

  • Sørg for å ha god plass til fysisk aktivitet både ute og inne. Hvor lett er det for eksempel å danse når det ikke er plass til å bevege seg?
  • Sørg også for lekeapparater som stimulerer til fysisk aktivitet, som for eksempel trampoliner av meget god kvalitet, noe barna virkelig elsker å benytte seg av.
  • Barnehagens arkitektur vil også ha noe å si for akustikk og lydnivå. Foreldre og personale ønsker gjerne harde flater som er lettere å rengjøre, men dette betyr mer gjenklang og dermed mer bråk. Dette blir slitsomt for både barn og voksne i lengden.

De samme punktene er det også lurt å tenke på når man tegner et hus der det skal være et visst antall barn. Som foreldre vil man jo legge til rette for at barna skal få best mulig opplevelse av det å være hjemme. Det innebygger å tilrettelegge utearealer og innearealer som barna disponerer.

Også hjemme er det viktig å ha fokus på at barna skal ha god plass til å utfolde seg. I storbyer er dette ofte vanskelig og man må få mest mulig ut av små boareal. Da gjelder det å tenke smart! Hva med en tavle eller klatrevegg på barnerommet? Da slår du to fluer i en smekk. Du kan ha en liten trampoline av god kvalitet inne, eller en stor en ute i hagen.

Husk å lære barna sikkerhetsreglene!